Mårbackapelargoner

Hej mitt namn är Caroline och jag poserar med en pelargonstickling......
 
Yesbox jag har satt dessa mårbackapelargoner i jord. Tänk vad simpelt - man knycker sticklingar
från sin planta och sätter dessa i vatten och vips så växer det ut långa rötter. Ni kan nog se vita
långa spröt i vattnet på bilden :D
 
Sticklingarna sattes i u-jord. Tänk så vackra de kommer att bli!!
 
Konsten att få hela ansiktet på bild. Ibland svårare än vad man tror. Varför jag fotar mig själv
med pelargonen är en bra fråga! Troligtvis tyckte jag väl att läppglanset var så fint haha!
 
Efter pelargonerna var det dags att plantera om kronärtskockorna. Dessa satte jag i hemmagjorda
tidningskrukor som ni ska få se.
 
Ta vilket tidningspapper ni vill, hämta en flaska/burk/något ovalt, vik pappret dubbelt eller trippelt på
längden beroende på hur höga ni vill att krukorna ska vara (jag vek trippelt). Därefter klipper ni där ni
vikt för att få remsor som ska förvandlas till krukor. Mina blev cirka 15-20 cm höga. Rulla sedan
flaskan från pappersremsans ena sida till den andra och vik sedan in bottnen från fyra håll för att den
inte ska bli ihålig. Därefter doppar ni en bit av bottnen på era papperskrukor i vatten, för att de ska
kunna "klistras" samman. Ser ni någon skarv på era hemmagjorda krukor så blöter ni fingrarna och
blöter där. Sista steget är att ni låter papperskrukorna torka och det tar inte speciellt lång tid alls. 
Känner att jag inte är den bästa på att förklara i skrift  - lord have mercy on me! Hahaha skämskudden
fram! Hoppas ni kunde förstå något av min beskrivning i alla fall ... :D
 
När man fått in känslan på att rulla dessa papperskrukor blir det löpande band-känsla och innan man
ens hinner blinka är man uppe i 50 st haha
 
Fire ungår ingenting som sker i vårt hus. Han är med ÖVERALLT och älskar att stå i centrum! Han
är lite skojig faktiskt för han lägger sig gärna PÅ det man pysslar med. När jag planterade om plantor
valde han att lägga sig på jorden liksom.. varför är frågan? Haha, ja vem vet! 
 
 
Ja nu ser ju ni jorden som jag valde att lägga i en hink, och jag menade inte att Fire lade sig i hinken,
men att han lade sig i jorden som hamnade utanför bara för att han älskar att vara med i centrum ;)
 
 
Här har vi stiliga omplanterade kronärtskockor. Jag kan avslöja att omplanteringen fortsatte efter detta.
ALLA tomat och paprikaplantor fick sig en varsin hemmagjord kruka de också. Puuh! 
Ryggen sa faktiskt skarpt ifrån: AJABAJJA Caroline, nu måste du sluta för det gör väldigt ont!!! Men min
envisa cancerhjärna ville ju att det skulle bli bra, så jag fortsatte tills det blev klart ;) Fy vilken rå humor jag
har om mig själv ibland... hoppas ingen tar illa vid sig! 
 
 
 
 
(Bild lånad från: http://2.bp.blogspot.com/-gpJw3sUVfzE/Tt9yBET3dLI/AAAAAAAAANg/iaTsaFJU510/s1600/interview.jpg)
Imorgon är det faktiskt dags för intervju. Jag och min gruppkompis i klassen skriver ett sk.
fältarbete i den kurs som jag läser i nuläget. Detta fältarbete utgår från att man ska ut och
prata med funktionsnedsatta personer i det verkliga arbetslivet. Imorgon har vi en intervju 
inbokad. Vår inriktning är att ta reda på vilka förutsättningar synnedsatta personer upplever
att de har i arbetslivet, hur de upplever att de blir bemötta i arbetslivet och så vidare.
Spännande!
 
 
 
 
 (Bild lånad från: https://thetomatos.com/wp-content/uploads/2017/03/children-writing-clipart.jpeg).
På tal om skola så har jag nu ansökt om att läsa även masterutbildning. Så om min kropp vill som
jag vill, så kommer jag läsa master till hösten, dvs 2 år till!! :D
 
Och nu blev jag riktigt trötter... ska äta några mörka aladinchokladbitar till och sedan ta en
powernap kanske. Vi får se. Puss och kram skumbanan! 
 
 
 

Kommentarer:

1 Susanne:

Åh vad underbart att plantera! Antar att du ska sätta ut kronärtskockorna sedan? Det kliar verkligen i fingrarna att börja pilla i trädgården nu men jag har verkligen inte tid förrän efter påsk. :(
Du vet att du riskerar att bli stämd om du använder bilder från Google va? Läser mer och mer om det..folk som råkat riktigt illa ut. Använd bilder från Pixabay istället så att du vet att det är ok att använda dem. Eller ännu bättre, dina egna!

Svar: Hej Susanne! Att plantera och se sina egna plantor sakta växa fram är underbart! Ja precis och det är det som är så fiffigt med tidningskrukorna - att man kan sätta ned de direkt i jorden sen. :) Trädgård, plantering och allt pyssel tar tid, men det är som balsam för själen. Finns mycket färdiga plantor som kan sättas efter påsk. :D
Men fy, STÄMD!? Nu skrämde du upp mig rejält! Det vill jag inte bli såklart! Tack för att du gav mig en tankeställare och tack för tipset om Pixabay! Många tack nu, men tack också för din kommentar!
Caroline Taxén

2 Niina:

HEI.
Vilka finabilder du lagt ut.
Nytt för mej att laga papperskrukor.
Är de hållbara.
Sånt har jag inte hört om i mitt hemland Finland.
Hoppas att allt är ok med dej.
många kramar till dej.///////////Niina

Svar: HEJ!! Papperskrukorna var inte så bra som vi hade hoppats att de skulle vara. Vi tänkte att det skulle vara organiskt och så, vilket det är, men de var inte så hållbara nej... Kramis!
Caroline Taxén

Kommentera här: