Zakynthos 19 juli - 26 juli

 Nu kommer det... inlägget med massor av bilder från min och Beatrice resa till
sköldpaddornas ö - Zakynthos. Häng på!! :D
 
 
Förberedd var jag med läkarintyg och en enorm längtan efter utomlandsvärme. Haha, tro 
det eller ej, men just jag blev slumpmässigt drogtestad på Arlanda!! Testsvaren visade givetvis
att jag INTE hade något crazy i mig!! Hahaha, skrattar dock fortfarande när jag tänker på det!!
 
 
Nästa procedur var att se hur jag skulle reagera på trycket när planet skulle starta och landa...
Jag har flugit många gånger såväl med familjen som på många träningsläger och har aldrig
upplevt något obehagligt, men denna gång, första gången efter hjärncancerhistorian, var det
obehagligt. Det blev ett lokalt ökat tryck i vänstra delen av min skalle, där tumören satt. Det
gjorde faktiskt lite ont och jag blev yr. Det var värre att landa än att starta, då planet sjunker
cirka 30 minuter. MEN det var klart värt obehaget och jag kommer definitivt att flyga igen!! :D 
 
 
Väl framme på hotellet efter cirka 20 minuter busstransfer från flygplatsen, hade vi lite för varma
kläder på oss och vi var tvungna att vänta 1,5 h på att vårat rum skulle vara färdigt, städat och
förberett för oss. 
 
 
Inte en dag gick utan att vi solade. Det var så otroligt härligt att mötas av 35 graders värme.
 
 
En magnum-glass med vit choklad slank fröjdfullt ner i magen. 
 
 
En dag var det lite "kallare", vilket där motsvarade 29 grader.  Ja, man klagar inte direkt! :D
 
 
Här har vi den super market som jag och Beatrice köpte bland annat vatten på. Priserna var
lite skojiga där. När vi köpte vatten där, köpte vi 6-pack med 1,5liters-flaskor för 1,6 £. MEN
om man bara ville ha 1 vattenflaska som innehöll samma mängd, dvs 1,5 liter, så fick man
betala 2 £ för den!?!?
 
 
Även kvällarna var väldigt varma, vilket innebar tunna kläder för att inte kollapsa av värmeslag
haha... jag hade med mig två koftor och ett par vita jeans och jag kan tala om för er att jag
INTE hade behövt ta med dessa plagg!!
 
 
Ni skulle sett deras meloner alltså - säkert 3 ggr så stora som de vi köper här hemma.
Vi såg på tal om frukt, massor av olika frukter i träden där och olivträd fanns det otroligt
mycket av. Tydligen är Zakynthos kända för sin egenproducerade olivolja. :) 
 
 
Här ser ni den lokala strand som fanns i närheten som var väldigt långgrund.
Att svalka sig i vattnet var obeskrivligt skönt och nödvändigt också i den värmen.
Vi torkade nämligen omgånde när vi klev upp från havet.  
 
 
Vi hade halvpension, vilket innebär frukostbuffé och middagsbuffé på hotellet. Så under lunchtid
blev det toast eller någonting annat simpelt. Raringen ni ser liggandes på tallriken brände mig
sådär härligt på läppen, för givetvis gömde det sig en skollhet tomat där i. Från och med denna
dag drogs jag därför med en förtjusande underläpp. 
 
 
Beatrice var väldigt duktig med solskyddsfaktor, vilket är jättebra! Jag har blivit mycket duktigare
på det jag med, och därmed blev de ni kan se på bilden nära vänner. 
 
 
Tyvärr måste jag säga att en stor nackdel med att åka utomlands är att man ofta exponeras för
djur som inte tas hand om. Katten ni ser på bilden ser förhållandevis bra ut i jämförelse med
många av de andra kattarena vi fick se. Vi gav dem vatten och vi fick se godhjärtade människor
komma med kattmat.  
 
 
Innan avresa till Zakynthos trodde jag att vi skulle åka på en utflykt där man har möjlighet att se
sköldpaddor, men vi bestämde oss istället för att betala 42 £ per person och åka på en utflykt till
Smugglarbukten, eller Shipwreck Bay som stranden också heter.  
 
 
Utflykten inleddes med cirka 40 minuters busstur till platsen där vår båt skulle hämta oss. 
 
 
Redan där var det magiskt vackert och jag hade ingen aning om vad jag snart skulle få uppleva...
 
 
Kristallklart vatten...
 
 
... och magisk utsikt över havet. Det enda sättet att ta sig till Smugglarbukten är med båt på havet.
 
 
"Ett måste är att besöka stranden Navagio som även kallas för Shipwreck Bay
”smugglarens vik”, detta är en av de populära turistmålen i Zakynthos. Om du
älskar historiska platser bör du verkligen besöka denna plats. Stranden Navagio
gavs namnet Shipwreck Bay när en båt som transporterade smuggelcigaretter
förstördes och blev ett skeppsvrak. Resterna av båten ligger kvar på stranden
Navagio, dit går flera båtturer under högsäsong. För de som gillar dykning, finns det
dessutom goda möjligheter att snorkla i dessa vackra blå vatten."
 
 
Det var så häftigt att få besöka denna plats!! Det är så populärt att åka dit, så vårat utflyktsgäng
fick en timme där. Den utnyttjade vi till max. Jag hade inhandlat cyklop med snorkel innan
utflykten som jag använde där. Skojjigt är bara att jag hade så bråttom att använda det, så att
jag glömde fästa snorkeln i cyklopet... så när jag tog ett andetag i snorkeln kom det inte luft...
nej jag fick mig en salt havssup. ;)
 
 
Stranden var av kalksten och var nästan brännande het. 
 
 
Det är inte alla vänner som fått uppleva Shipwreck Bay tillsammans, det var verkligen
underbart där!! :D  
 
 
Och just det ja, jag skrev ju att jag hade köpt cyklop och att jag dök där. Hihi, vattnet var så salt
att det var Jättesvårt att hålla sig under ytan, utan att flyta upp. Ni förstår, jag har nämligen aldrig
kunnat flyta på vatten, utan har alltid sjukit som en sten. Givetvis måste min kropp få för sig att
flyta när jag för en gångs skull INTE ville det hahahaa jobbigt!  
 
 
På båtresan tillbaka från den magiskt vackra stranden, stannade båten till här. Guiden sade att
djupet var 16 meter, men att man fortfarande kunde se rakt ned till botten. Det är inte jag som
simmar i vattnet på bilden, men även jag hoppade ner här med mitt cyklop och fick skåda en
botten med stora kritvita stenblock där det simmade några silverfärgade fiskar med svarta fenor.
WOW! 
 
 
Kan ni se vad det här är ? Jo, i mitten på den här bilden kan ni se Poseidons ansikte. Jag ser
hans näsa och hans mun :D  
 
 
Hålrummet i stenblocket ni ser på bilden ska föreställa någons öga, jag tror att det skulle
föreställa Poseidons öga. Minns inte riktigt. 
 
 
Utflykten var verkligen fantastisk och häpnadsväckande vacker! Det var värt varenda euro!! 
 
 
En kväll spelade vi dinosaurie-golf med ett svenskt par som vi träffade på hotellet - Ida och Björn.  
 
 
Vi spelade en 18-hålsbana samtidigt som vi var övervakade av dessa skräckinjagande varelser.
 
 
Men det var jättemysigt och jag måste säga att det gick oväntat ganska bra för mig, då jag aldrig
varit någon höjdare på minigolf. :D
 
 
Poängen från golfen räknades tillsammans ut på en färgsprakande bar!
 
 
En annan kväll valde jag och Beatrice att äta ute. Vi valde smaksäkra rätter som ni kan se. Hotellet
hade ibland intressanta kombinationer likt sparris i någon jordgubbssås och kalkon tillsammans 
med choklad... hmm ja, det föll mig inte riktigt i smaken. Däremot avgudade jag hotellets tsatsiki
som jag hade till nästan allt hiihi! 
 
 
Restaurangen ville att vi skulle lämna recension, vilket vi med glädje lämnade under namnen
Lotty och Doriz.. barnsligt kul! 
 
 
En kväll kunde vi inte motstå denna löjligt goda glass.  
 
 
En dag vid poolen gjorde jag ett rätt dumt beslut att köpa denna slush, då den färgade mig så att
jag såg ut som avatar i munnen...läpparna och hela munnen var BLÅÅÅÅÅ och det gick knappt att
borsta bort färgen, hahaha 
 
 
 
 
 
Värmen gjorde att jag växelvis låg under parasoll. Då jag, mina ögon och min hjärna redan är
käsliga för starkt ljus, så hade jag även ofta solglasögonen på också.  
 
 
Vid middagsbuffén hade de varje kväll olika efterrätter. Jag testar i vanlig ordning allt, och hittade
en klar favorit - jordgubbsmousset! 
 
 
Ja, nu tror jag att inlägget är slut och läser ni detta så var det väldigt kul att ni valde att kolla
igenom hela inlägget... Jag tog rysligt mycket bilder (närmare 800st - sällan jag!) och försökte
få med en stor del av denna resa genom de bilder ni fick se, runt 40 bilder. Ha en fortsatt underbar
dag allesammans! Snart är jag tillbaka igen, för jag har tagit en hel del bilder sedan jag kom hem
från resan också. PUSS OCH KRAM!!

Kommentarer:

1 Mamma :

Vilka härliga bilder och jättekul att få läsa om resan 👍🏻👏🏻💕Nu känner man nästan som att man själv fått vara med 😃 Förstår att det var magiskt att bada i så vacker omgivning och häftigt att få uppleva en annan kultur med allt vad det innebär☀️😊 🍽 Puss och kram ❤️❤️❤️

2 Niina:

Vilka fina foton du tagit,så kiva att läsa om resan.
Kramisar till dej från Niina i Finland,

3 Ingela:

Hej!
Tack för fina bilder från en underbar ö! Sååå roligt att du kom iväg på en fantastisk semesterresa. Allt gott till dig!!
P S - kan inte komma in på din mammas instagramkonto längre - det står "detta konto är privat" - skulle du kunna kolla om det ska vara så? Har alltid kunna läsa hennes instagram tidigare, och gläds åt att få följa er. Saknar det! ):
Ditt kan jag dock läsa fortfarande. (: Skriv gärna svar här.

4 Lotta:

Vilka härliga bilder!

5 Mikael Ekdahl:

Hej Caroline
Fan va intressant att läsa om din resa.
Kanske åker dit :-)
Hoppas allt gott med dig framöver.
Varma hälsningar
Micke

Kommentera här: